27. listopadu 2013 v 9:45 | Clara Black |  Recenze knih
Okřídlená duše

Autor: Amanda Stevens

Série: Okřídlená duše

Počet stran: 368

Nakladatelství: Knižní klub

Rok: 2012

Anotace: Amelia Grayová od svých devíti let vídá duchy. Aby se před nimi chránila, úzkostlivě dodržuje pravidla, která jí v dětství vštípil otec. Zvláště jedno z nich však nyní bere ze své. John Devlin, policejní detektiv, Amelii přitahuje více než kterýkoliv jiný muž v jejím životě. A to navzdory tomu, že společně vyšetřují sérii krutých vražd a že s každým soumrakem proplují závojem jeho dva duchové. Tělo mladé dívky, nalezené na hřbitově, který měla Amelia zrestaurovat, je jen prvním článkem v dlouhém řetězci matoucích stop, zapomenutých příběhů a zamlčovaných tajemství. Vodítka obsažená v náhrobní symbolice, jež Amelii zanechává vrah, ji sice dovedou blíž k odhalení pravdy, ale také ke zjištění děsivé úlohy, kterou má v celém případu sehrát ona sama. Žal a zoufalství dokáže k člověku připoutat melancholickou duši, ale i bytost naplněnou děsivou nenávistí… a ta může sahat až za hrob.

Nikdy si mrtvých nevšímej.
Nedívej se na ně, nemluv na ně, nepřipusť, aby vycítili tvůj strach.
Nikdy se nedruž s těmi, koho duchové pronásledují.
A nikdy, nikdy nepokouše osud!

Toto jsou pravidla, které Amelia Grayová dodržuje od svých devíti let, kdy začala vidět duchy. Její otec jí tato pravidla vštěpil do hlavy, protože jsou neuvěřitelně důležitá - protože Amelii chrání před duchy.
Amelie pracuje jako restaurátorka hřbitovů - má svou práci ráda, jako malá si na hřbitovech hrávala, zatím co její otec pracoval jako správce hřbitova. Časem se z Amelie stala hřbitovní královna, svým způsobem. Založila si blog, kam psala nejen o své práci, ale celkově o práci restaurátorů hřbitovů a později se z toho stala poměrně známá věc - její ''hrobničení'' mělo poměrně úspěch.
Ale k hlavní části děje. Amelie se dostane na další ze hřbitovů, který má zrestaurovat. Počasí Amelii příliš nepřeje, takže jí práce příliš nejde vzhledem k tomu, že se na hřbitově nedá za špatného počasí pracovat, ale to není to nejdůležitější. Na tom hřbitově, kde právě má Amelie pracovat, se najde tělo mrtvé dívky. Právě toto nalezené tělo svede Amelii do cesty detektiva Johna Devlina, který Amelii učaruje. Všechno má ale veliký háček. Detektiv Devlin je tajemný a mírně odtažitý, ale to není jeho největší ale. Pronásledují ho totiž dva duchové.
Amelie se vždy snažila držet se pravidel, jež jí otec vštěpil do hlavy, ale... s Johnem Devlinem je to jiné. Nedokáže se od něj udržet dál, a vlastně ani nemůže - protože je vtažena do spletitého řetězce událostí ohledně Devlinova případu, který začal řešit po nalezení onoho mrtvého těla na hřbitově, který Amelie restaurovala.
Později se nacházejí další těla a policie nachází i další vodítka, s kterými jim Amelie pomáhá - vrah totiž zanechává zvláštní zprávy, které dokáže rozluštit jen člověk znalý hrobů, znamení na nich a celkově restaurátorství, které má Amelia jako své zaměstnání. Později se ale ukazuje, že nejde o obyčejné vraždy a vrah má pro Amelii v téhle hře zvláštní roli, kterou má sehrát...

Na tuhle knihu jsem byla dost zvědavá, protože mě moc zaujal už samotný námět. Co ale musím rovnou na začátek říct, že mi to trošku připomnělo jednu knihu od Gillian Flynn - Ostré předměty. Nevím co ve mě tenhle pocit vyvolalo, snad samotný Devlin a Amelia? Možná hledání vraha... kdo ví - ale tyhle knihy mají zkrátka cosi společného. Nejen to, že se jedná o velice výjimečné tituly, které byste si určitě měli přečíst - ale obě tyto knihy jsou opředené zvláštním a velice osobitým kouzlem, které na vás působí během čtení a nutí vás číst dál, dokud knihu nedočtete.

Celá kniha je napsaná velice, ale opravdu velice čtivě, nemohla jsem se od ní odtrhnout. Neustále jsem si říkala, že ''už jen jednu kapitolu'' a nakonec to vyústilo v to, že jsem přečetla kapitoly čtyři - což je jen dalším důkazem čtivosti této knihy.

Postavy. Nejvíce jsem si oblíbila detektiva Devlina, který se mi líbil od samého začátku. Dokonale tajemný, lehce zatrpklý, jen tak něco s ním nezamává - a má svoje slabé místo. Samotná hlavní hrdinka, tedy Amelie - mi byla také sympatická už od samého začátku. Její přístup k duchům a následně k Devlinovi nebo k samotnému řešení případu vražd na hřbitově, byl velice přirozený, ale přesto na něm bylo něco, co bylo vyloženě charakteristické pro její povahový rys, což také velice oceňuji.

Ale ještě bych se chtěla zastavit u samotného námětu. Nemyslím si, že by bylo málo knih, kde hlavní hrdinové vidí mrtvé, ale tahle kniha je opravdu jiná, než ostatní. Autorka na Ameliinu schopnost vidět mrtvé nahlíží z trochu jiného úhlu, než jiní autoři, kteří se pustili do psaní na základě podobného námětu. A už to samotné nahlížení autorky na tuto schopnost, které se přenáší na samotnou Amelii je velice zvláštní, ale v této knize velice přirozené, což mohu označit jen za další veliké plus.

10/10

K hodnocení nemá smysl něco říkat, tahle kniha nemá nic, co bych jí mohla označit jako chybu. Rozhodně doporučuji a těším se na další díl.

Přidávám ještě trailer: