22. prosince 2013 v 5:00 | Clara Black |  Recenze knih
Anna - Krok za krokem do nového života

Autor: Justus Pfaue

Série: Anna

Počet stran: 264

Nakladatelství: CooBoo

Rok: 2013

Anotace: Anna se touží stát primabalerínou. Ale po těžké autonehodě ochrne a šance na velkou taneční kariéru jsou ty tam. Vypadá to, že už nemá proč žít, bez baletu nevidí v uzdravení žádný smysl. Pak se však dostane do sanatoria, pozná Rainera, prima kluka na vozíku, který jí vlije novou energii do žil. Krok za krokem se Anna vrací do života a na pódium, kde se jí díky talentu otevírají netušené obzory. Brzo se však bude muset rozhodnout. Balet, nebo láska? Co je důležitější?

Anna je okouzlená baletem, ale kvůli autonehodě, která se jí přihodí ochrne. V tu chvíli se jí doslova zhroutil svět. Její sen - stát se primabalerínou se doslova změnil v prach. Navíc se jí objevují i neshody v rodině, zatím co ona trpí depresemi a odmítá léčbu v nemocnici. Všechno najednou vypadá neuvěřitelně černě a katastroficky, ale do Annina života se dostává Rainer - chlapec, který je také v nemocnici - a je na vozíčku. Rainer a Anna se poměrně spřátelí a Rainer následně natáčí Annu při různých pokusech o chůzi, rehabilitacích - Annin život se pomaličku vyjasňuje a Rainer na tom má celkem velkou zásluhu. Ale později se Anna bude muset rozhodnout, co je pro ni důležitější. Jestli dá přednost cestě za svým snem, nebo lásce.

Původně jsem se o téhle knize dozvěděla jen náhodou, ale zaujala mě. Co však říkám rovnou je to, že mě ta kniha neuvěřitelně zklamala. Děj byl šíleně uspěchaný a celá kniha je napsaná celkem zvláštním způsobem, který mi tak úplně nesedl. Co mě však hodně nadchlo, je námět. Baletka, které se přihodí autonehoda. Najednou se nám ve vzduchu vznáší záhadná otázka. Bude zase tančit, nebo ne? Splní se jí její sen? A co ten její kamarád, Rainer? Co bude s ním?

Já osobně si myslím, že jsou takovéhle knihy s touto tématikou celkem silné a krásné. Podle mě by si měl každý alespoň jednu takovou přečíst, protože to může dost změnit náš pohled na svět - stačí si jen pomyslet, co bychom dělali, kdyby se nám stalo to, co hlavnímu hrdinovi/hrdince. No zamyslete se, co byste dělali, kdybyste měli autonehodu a ochrnuli? Myslím si, že snad nikdo nedokáže doopravdy říct, co by v takové situaci dělal. Ano, můžeme o tom přemýšlet, ale nemůžeme říct, co bychom doopravdy udělali, protože si to nikdo z nás nedokáže představit, pokud se mu to nestane.
Naší hlavní hrdince se to ale stalo.

Jak už jsem zmiňovala, námět se mi moc líbí. Baletka, která ochrne po autonehodě, která se v nemocnici seznamuje s milým chlapcem na vozíčku, který ji následně dělá společnost i v sanatoriu, kde se poté léčí. Takový vztah se jen tak nevidí, ale dost s ním hýbou sny těch jedinců. Anna, která touží po tom, aby byla primabalerínou a opět může tančit... Někdy nás touha po splnění našich snů žene až za pomyslné hranice snesitelnosti - a to mě mrzí, že toho autor příliš nevyužil. Vlastně si myslím, že autor celkově příliš nevyužil toho, co mu celkově námět knihy nabízel. To mě vážně mrzí, je to škoda.

Na druhou stranu se mi ale příliš nelíbí, nebo spíše mi příliš nesedl způsob, jakým autor píše. Ano, většina spisovatelů má jisté charakteristické psaní, když na to tak nahlížíme, že? Ale tenhle ''styl'', pokud to tak můžu nazvat, mi příliš nesedl. Postavy se mi zdají nepříliš reálné, děj je nedotažený a místy chaotický, pro někoho i matoucí. Autor si měl dopřát více prostoru, protože skoky v letech nejsou zrovna jednoduchou záležitostí - ať už pro toho, co to píše, nebo pro toho, kdo to čte. Člověk je pak zmatený, protože jsme chvíli v období, kdy je Anně tolik a tolik let a pak jsme najednou o rok dál, aniž bychom to postřehli. Jak říkám, chtělo by to více prostoru, aby měl čtenář lepší možnost se v tom ději orientovat.

6/10

Připadám si celkem krutá, když dávám šest z deseti, ale myslím, že je to zasloužené hodnocení. Když to vezmu kolem a kolem, tak to není špatná kniha, všechno vlastně zachraňuje krásný námět - ale provedení není žádnou slávou, proto šest z deseti.

Recenze psána pro web Databazeknih.cz.