19. prosince 2013 v 5:00 | Clara Black |  Recenze knih
Puls

Autor: Stephen King

Počet stran: 328

Nakladatelství: Beta-Dobrovský

Rok: 2006

Anotace: Civilizace sklouzla po krvavé stopě do dalšího období temna, což možná někoho nepřekvapí, ale stalo se to takovou rychlostí, jakou nepředvídali ani největší škarohlídi mezi futurology. Bylo 1. října, Bůh dlel na nebesích, burza prosperovala a většina letadel létala načas. Za čtrnáct dní však nebe opět patřilo ptákům a bursa se stala vzpomínkou. Příčinou zkázy je jakýsi jev, kterému se začne říkat Puls, a ten se šíří mobilním telefonem. Několik zoufalců, kteří přežili, se najednou ocitne v černočerném civilizačním temnu, plném násilí a chaosu. Kdekdo má mobil. A kdo ho nemá?
Nový strhující román Stephena Kinga nejenže pokládá zásadní otázku: "A teď už mě slyšíte?" Rovněž na ni brutálně odpovídá.

Tuhle knihu jsem zahlédla v databázi naší městské knihovny, ale příliš mě nezaujala. Ale vzhledem k tomu, že je od Stephena Kinga, tak jsem si ji připsala na seznam knih, co bych si ráda přečetla. Když jsem ji viděla pak v knihovně, tak jsem si ji z nouze půjčila. A řeknu vám, STYDÍM SE! Jak jsem si sakra mohla myslet, že je tohle nudná kniha?! V žádném případě nudná kniha, milí a vážení. Tohle je totiž knižní exploze.

Děj: Lidstvo je v současné době doslova závislé na vymoženostech moderní doby. Počítače, tablety, a další technika - bez toho se už většina z nás nedovede obejít. A jednou z těchto vymožeností je i mobilní telefon. Kdo v dnešní době nemá telefon? Skoro nikdo. Ale právě mobilními telefony se začne šířit cosi, co v lidech probudí velikou změnu - jak v chování, tak v uvažování. Lidé jednoduše zešílí, chovají se velice podivně, agresivně - a jsou NEBEZPEČNÍ, vážně nebezpeční. Během krátké doby se lidstvo proměňuje v hromadu jakýchsi šílených bytostí, které bývali lidmi, ale teď spíš připomínají podivné chodící mrtvoly. Na lidskou společnost, jako takovou mohou přeživší zapomenout, protože jsou jen dvě hlavní strany. Mrtví, nebo šílení. Puls útočí, neberte mobilní telefony, vážení.

Puls, jev, šířící se mobilními telefony. Samo o sobě to možná někomu zní šíleně, ale musím vám říct, že to šílené není, je to fascinující čtení. Já osobně nenávidím filmy, kdy lidstvo vyvraždí obří ještěrka, nebo dinosauři, kteří už to mají dávno za sebou - ale Puls je vážně lahůdka, když jde o čtení. Námět je ohromující, provedení strhující. Marně hledám slova, kterými bych popsala to, jaká tahle kniha je. Ale ano, napadá mě jedno slovo, které tuto knihu vystihuje: Dokonalost.

Postavy jsem si zamilovala snad všechny - Stephen King je zkrátka Mistr, to už víme snad všichni. Postavy jsou zkrátka dokonale vykreslené, stejně jako prostředí. Na druhou stranu bych ale asi měla zmínit, že mi tak trochu Puls připadal jako dílo, které je trošku jiné od těch ostatních, co má King na svědomí. Oproti Carrie, nebo Pod kupolí mi jeho psaní nepřišlo tak jasně charakteristické, jako obvykle. King má velice specifický způsob psaní, který prostě poznáte, ale tady se to příliš nevyskytovalo. Není to chyba, jen taková věc k zamyšlení. Na druhou stranu se mi ale neuvěřitelně líbilo to, jak King pracoval se svými vypravěčskými schopnostmi a dokonale tím čtenáře uvedl do děje... Myslím si, že má to příjmení vážně zasloužené.

Děj je poměrně dost silný, napínavý a celá kniha je skvěle napsaná a neuvěřitelně čtivá. Ale musím také podotknout, že to není jen ''horor'' jak si možná někteří mohou myslet. Já osobně jsem se taky párkrát dobře zasmála.

Námět je také poměrně (dost) originální, řekla bych. Mnozí si tuto knihu spojují se stejnojmenným filmem, ale ten film nebyl natočen podle této knihy. Kdo tuto knihu četl a viděl film, tak rozhodně vidí jasné rozdíly, které vznikají při porovnávání knihy a filmu.

10/10

Další z klasik Mistra hororu Stephena Kinga, který dokáže s čtenářem manipulovat jako s šachovou figurkou. Nezbývá mi nic jiného, než konstatovat, že je kniha opravdu skvělá a doporučit vám, abyste si ji přečetli ;)

Bannery: