17. prosince 2013 v 5:00 | Nessa |  Recenze knih

Série: -

Díl: -

Počet stran: 400

Nakladatelství: Leda

Hodnocení na Databázi knih: 92%

Hodnocení na Goodreads: 4.23

Anotace: Není pochyb o tom, že hrdinkou románu Pýcha a předsudek, Lízinkou, je sama Jane Austenová (1775-1817). Přestože prožila tak typicky nekonfliktní život (nikdy se neprovdala a jediné nabídnutí k sňatku prý během hodiny odmítla), neodráží se v jejím díle žádná osudová hořkost. Zdá se, že se ze své pozice dcery bez věna, a tudíž dívky bez zvláštních šancí na lepší sňatek, spíš nesmírně bavila - asi jako člověk, který v divadle sleduje zábavnou komedii. Přidáním ironického podtextu posunula románovou tvorbu ze sfér naivního realismu o několik generací dopředu. Víc než půldruhého století je doba, která dovedla pohltit stovky literárních děl, jimž se při zrodu prorokovala nesmrtelnost; a byla to díla s daleko efektnějšími a vzrušivějšími náměty než Pýcha a předsudek

Rodina Bennetových má pět dcer - krásnou a milou Jane, chytrou a upřímnou Elizabeth, hlavní hrdinku románu, tichou Mary, která je věčně zabraná do knížek a dvě mladší dcery Kitty a Lydii, které svůj čas věnují flirtování s vojáky. Jediným cílem paní Bennetové je dobře provdat své dcery. Mladý, bohatý a hlavně svobodný pan Bingley si pronajme dům v sousedství, což se moc zalíbí paní Bennetové. Pan Bingley se zamiluje do Jane, ale kvůli setře pana Bingleyiho a jeho pyšného přítele pana Darcyho, který má, vůči Jane jisté pochyby, není jisté, jestli ti dva budou spolu. K tomu se pan Darcy a Elizabeth moc nemají v lásce, jenže pak se všechno změní a Elizabeth si uvědomí, že nemá lidi soudit podle toho, co o nich někdo říká. Budou nakonec pan Bingley s Jane spolu? A co pan Darcy, najde si někoho?..

Naprosto úžasná knížka, kterou jsem si zprvu nechtěla přečíst, protože to byla povinná četba, jenže pak jsem změnila názor a knížku jsem si půjčila. Moc se mi líbila, nádherný příběh od skvělé autorky.

Hlavní hrdinka Elizabeth mi přišla hodně upřímná, ale taky chytrá a trošku tvrdohlavá. A pan Darcy? Do toho jsem se zamilovala, i když byl ze začátku pyšný a namyšlený.

Na závěr vám tuto knížku doporučuju, určitě si ji přečtěte, stojí za to.

4 lidé ohodnotili tento článek.