Recenze - Terapie láskou

20. ledna 2014 v 5:00 | Clara Black |  Recenze knih
Terapie láskou

Autor: Matthew Quick

Počet stran: 271

Nakladatelství: Knižní klub

Rok: 2013

Anotace: Pat Peoples se vrací z léčebny pro duševně choré a svět kolem mu nedává příliš smysl. Oblíbený fotbalový tým hraje na stadionu, který před několika měsíci ještě nestál, přátelé mají manželky a děti, ačkoli nedávno byli ještě svobodní. Nikdo mu nechce vysvětlit, jak je to možné, ani s ním mluvit o jeho ženě Nikki, s níž se jistě brzy zase shledá, i když právě teď žijí odloučeně. Pat ale věří ve šťastné konce. Stačí na sobě pracovat, nenechat se odradit, být laskavý k lidem, a život vás odmění. Tak je to ve všech dobrých filmech. Co si o tom myslí váš terapeut, mrzoutský táta nebo divná kamarádka, nehraje roli. Protože je jen otázkou času, kdy odluka skončí, on se s Nikki opět shledá a budou žít šťastně až do smrti. Nebo ne?

Děj: Pat se po celkem dlouhé době vrací z léčebny, a pomalu zjišťuje, jak se jeho okolí změnilo za tu dobu, co byl pryč - v léčebně. Jeho bratr je šťastně ženatý, jeho přítel má dceru, která už i začíná mluvit - ale to, o čem by Pat opravdu chtěl slyšet, neuslyší. Nikdo mu nechce nic říct ohledně jeho ženy Nikki, v doma zmizely fotky, kde byl s Nikki - a obecně se většina lidí chová, jako by Nikki zemřela, zmizela nebo něco podobného. Pat se ale vrátil jako jiný člověk. Věří v stříbrné lemování, pravidelně cvičí - a když dojde řeč na Kennyho G. - který je jeho hlavním nepřítelem, tak hučí jediný tón a počítá do deseti, aby se zbavil špatného nutkání, které by mohlo vést k dalšímu psychickému výbuchu.
Pat na sobě tvrdě pracuje, aby se po skončení odluky mohl ke svojí ženě Nikky vrátit - dokonce se dal i na čtení knih, které Nikki, jakožto učitelka, probírá s dětmi ve škole. Z Pata se stal opravdu jiný člověk. Uvědomuje si krásu svojí ženy a uvědomuje si i svoje chyby, které dost možná zapříčinily tu odpornou odluku - a stále věří ve stříbrné lemování, v dobrý a šťastný konec. Ale cesta k Nikki je těžší, než se mohlo zprvu zdát. Nejen, že s ním jeho otec odmítá mluvit, ale nikdo stále o Nikki nemluví.
Později se Pat seznámí s Tiffany, sestrou Veronicy, která je manželkou jeho přítele Ronnieho. Tiffany je všechno možné, ale jen ne obyčejná lidská bytost. Má dost zvláštní způsob vyjadřování - mluví ostře, a celkem sprostě. A je jednoduše divná. Ale Patův terapeut si myslí, že jen potřebuje kamaráda a že by možná mohla Patovi pomoct, když jde o Nikki...

Postavy: Neuvěřitelně jsem si oblíbila Pata. Asi bych nejdřív měla zmínit, že jsem nejdřív viděla film - a právě díky tomu filmu jsem se rozhodla si knihu přečíst, ale ve filmu je Pat úplně jiný, než v knize. V knize mi přijde jako opravdu změněný člověk, který pevně věří ve stříbrné lemování - šťastné konce, a dobrý život, pokud se budete chovat k ostatním laskavě a dobře. A ze všeho nejvíc se touží vrátit ke svojí milované ženě Nikki - a chtěl by odčinit to, co se stalo. Pat je zkrátka neuvěřitelně sympatický, a okamžitě jsem si ho oblíbila. O to lépe, že je hlavní postavou téhle knihy.
Také jsem si hodně oblíbila Tiffany - a to pro její unikátní charakter, který se v knihách dle mého názoru příliš nevidí.
I Patova matka mi přišla celkem sympatická, protože se dokonale hodila ke svému lehce nabručenému manželovi a synovi, který se vrátil z léčebny pro duševně choré - a oproti takové Tiffany je tu znát hodně velký kontrast - tím se snažím říct, že nám vlastně tahle kniha nabízí opravdu pestrou škálu úžasných postav s ještě úžasnějším charakterem.

Můj názor: Z postav jsem nadšená. Námět se mi moc líbí - a samotné provedení je také moc dobré. Kniha je čtivá (já jsem ji slupla za dvě noci) a vážně se mi líbí. Asi nejhezčí mi na tom všem přišel samotný konec - a celkově je to emotivní, někdy vtipné - což se mi zdá jako takové lehké čtení, oproti takovému Kingovi, kterého jsem četla před tím. Parádně jsem si u té knihy odpočinula a mám i něco na přemýšlení, protože to stříbrné lemování je vážně dobré, pokud chcete o něčem přemýšlet.

10/10

S hodnocením to na začátku vypadalo nějak na osm z deseti - ale to by nebylo fér. Tahle kniha je opravdu taková oddechová, což je pro mě příjemná změna - a navíc je pěkně napsaná, není to žádné těžké čtení - ani nic děsivého, nebo brutálního, takže tuhle knihu vřele doporučuju každému, kdo si chce trochu u čtení odpočinout, a nemusí třeba horory. Je to pěkné počtení :)

Bannery: