4. dubna 2014 v 0:00 | Clara Black |  Recenze knih
Křídla

Autor/ka: Aprilynne Pike

Série: Laurel

Počet stran: 304

Nakladatelství: Fortuna Libri

Rok vydání: 2011

Anotace: Aprilynne Pikeová nadchla svým debutem i slavnou autorku ságy Stmívání Stephenii Meyerovou. Není divu, příběh - originální fantasy s přídechem thrilleru a horroru, ale i s prvky love story - o dívce se zvláštním jménem Laurel se čte doslova jedním dechem. Patnáctiletá hrdinka jde poprvé do školy (předtím ji učila matka) a snaží se přizpůsobit novému prostředí. Brzy najde přítele, který jí podá pomocnou ruku. David se nemusí přemáhat, nová spolužačka je nesmírně krásná, jemná a milá dívka. Vypadá jako víla, říká si David, ale to ještě netuší, že není daleko od pravdy a že jej po boku Laurel čekají pěkně horké chvíle. Bytosti z jiného světa se dostávají mezi lidi a začíná boj na život a na smrt…

Děj: Laurel Sewellová je prostá, křehká dívka, která byla od přírody obdarována přirozenou krásou. Má téměř průsvitnou pleť bez jediné chybičky, jasné oči, křehoučkou postavu a když jde, tak připomíná tančící baletku. Lehoučce se nese, jako by téměř nic nevážila. Její pohyby jsou ladné, a je krásná, skoro jako by byla víla. A přesně tohle si myslí David, se kterým se Laurel seznámí, když jde do poprvé školy. Nové prostředí, noví lidé, všechno je pro ni příšerně nové - do té doby ji její matka učila doma, taková výuka byla pro Laurel naprosto ideální, dokonale jí vyhovovala, ale její rodiče došli k závěru, že by měla začít chodit do veřejné školy, tak jako všichni ostatní v jejím věku. Laurel tedy nezbývá nic jiného, než se tedy pokusit začlenit mezi ostatní studenty ve škole - ale přeci jenom je jiná. Ne každá patnáctiletá dívka vypadá tak, jako ona. A toho si David, který je jejím spolužákem. Laurel ho okouzlí, poblázní ho myšlenkou, že je krásná jako víla... ale to ještě neví, že je vílou doopravdy.

Postavy: Laurel mi byla od samého začátku nesympatická. Nevím proč, ale neměla jsem ji ráda. Chovala se tak nějak divně, nedokážu to přesně popsat - skoro jako by byla ještě mladší, než jak ji autorka popisuje. A že by u mě nějak zabodoval David, to také říct nemůžu, protože bych lhala. David se mi nelíbí už vůbec - typický kluk, který hned na začátku budí dojem, že je poblázněný nějakou dívkou, ehm - vlastně ne jen tak nějakou, naší hlavní hrdinkou. Trošku mi to připomíná Stmívání, ale to není ještě tak hluboko, když jde o postavy - nebo v to alespoň doufám.
Autorka si s postavami asi nedala příliš záležet, protože jsou naprosto průměrné, obyčejné a skoro bych řekla, že neúplné, jako by jejich charakter nestihla nějak dokončit. Krom toho jsou to postavy právě toho rázu, který vídám ve spoustě knih a naprosto ho nesnáším, protože s nimi přichází v poslední době skoro každý - žádná originalita, a vlastně ani nic, co by se na těch postavách dalo pochválit.
Možná by se autorka měla příště více zamyslet nad tím, jak by její postavy měly vypadat, než z nich udělá naivní, sladké človíčky, kteří nemají potuchy o světě a chovají se jako by byli vystřižení z nějakého tuctového románu pro dvanáctileté slečny...

Můj názor: Křídla je snad ta největší fantasy katastrofa, kterou jsem kdy četla. V anotaci se můžeme dočíst, že se jedná o příběh, který je: originální fantasy s přídechem thrilleru a horroru, ale i s prvky love story - o dívce se zvláštním jménem Laurel se čte doslova jedním dechem. A teď mi milostivě řekněte, kde vidíte ten thiller a horor. A víte co? Nic takového tam není. A love story? Jistě, sladká a naprosto naivní láska na první pohled, která musí čelit mnoha nástrahám, bla, bla, bla. Znovu jako přes kopírák.
Jediné, co bych tu mohla označit jako plus, je fakt, že tam nejsou upíři. Protože kdyby tam byli upíři, tak by u mě tahle knížka skončila ještě před tím, než bych ji vůbec otevřela - když chci číst fantasy splácanici, tak se podívám na Říši temnot od L. J. Smith, na to nepotřebuju Křídla.
Ale abych to shrnula. Křídla je knížka, kterou doporučím tak maximálně oněm dvanáctiletým slečnám, které nejsou příliš náročné a mají rády hlavní hrdinky, které jsou nadlidsky krásné a nepředstavitelně naivní. A samozřejmě, je tu příměs lásky, takže by měly být čtenářky alespoň trochu romantické duše, a pokud máte rády víly, tak tím lépe. Je to kniha, která je v mnoha ohledech tuctová, a pro čtenáře mého věku a náročnosti jednoduše nezajímavá. A že by se četla jedním dechem, tak to už vůbec ne. Ke čtení jsem se musela nutit a rozhodně to nebyl strhující příběh, nebo něco, co bych si oblíbila.
Sečteno a podtrženo - Křídla jsou v současnosti mým největším zklamáním. Očekávala jsem od toho mnohem víc, ale dostala jsem jen obyčejnou knihu s postavami, které bych radši neznala - a dějem, který je tak nudný, že bych zívala. Nechci říct, že je to špatná kniha, jen je pro mladší čtenáře. Ti by se totiž nad takovými věcmi nepozastavovali - takže... slečny, vy mladší slečny, od dvanácti let, tahle kniha by se vám mohla líbit :) Vy starší, radši si ji neberte. A pokud ano, nečekejte zázraky, protože nenastanou.
(V hodnocení radši vynechávám ony tři bonusové body, které nám maximální hodnocení zvyšují z čísla deset na číslo třináct. Tady totiž nebude padat žádné bonusové hodnocení, není jich zapotřebí)

4/10

Recenze psána pro Arara.cz