(Recenze) Frankenstein

21. srpna 2015 v 0:00 | Azzie |  Recenze knih

Klasický příběh hloubavého vědce Viktora Frankensteina, který díky svému výzkumu najde způsob jak přivést zpět k životu mrtvou hmotu a uvést ji do pohybu tak, aby z ní mohl být znovu žijící člověk - jeho výzkum se ale neobejde bez komplikací a chyby, která zapříčiní to, že je jeho jediným výsledkem nelidský netvor, místo dokonalého člověka.

V poslední době jsem trochu zabrousila do klasické literatury, která pro mě byla po několika opravdu nenáročných young adult knihách velice přínosná. S Frankensteinem jako takovým už to ale až takové potěšení nebylo. Přestože jsem hluboce fascinovaná jak celou myšlenkou, tak zpracováním - zvlášť vzhledem k době, kdy jej autorka napsala - ale všechno není jen o míře originality, která je v tomhle případě (znovu zvlášť vzhledem ke své době) opravdu slušná, třebaže v současné době už by v nepřeberném množství knih o podobných námětech asi už tolik neobstála.

Netrvalo mi nijak dlouho, abych se začetla, ale přesto jsem při čtení byla poněkud... nešťastná. Autorčin styl psaní je hluboký a rozsáhlý, což umocňuje čtenářský zážitek, ale na druhé straně zabíjí veškerou svižnost děje a celý příběh se tak neskutečně protahuje, což ze čtení může dělat trochu nezáživnější činnost. Několikrát jsem se přistihla, jak už umírám touhou otočit další stránku, ale slova ne a ne uběhnout dál, takže jsem četla pořád jeden a ten samý řádek, protože jsem se začala ztrácet, jak si autorka neudržela můj zájem. Dobrá myšlenka knihy a velice slušně vybudovaná atmosféra dobře podtrhují jak dějovou linii, tak samotný námět, ale díky způsobu vyprávění je děj poněkud roztažený, což je neskutečně zbytečné a deprimující, pokud člověk čeká na nějakou samotnou akci.
Postavy mají stejně jako samotný námět svoji specifickou hloubku, přestože není ani příliš rozsáhlá. Samotný Viktor Frankenstein je vskutku zajímavý a i svým způsobem působí velice sympaticky, pokud se s ním čtenář dokáže sehrát na stejnou vlnu. Jeho myšlenky a fascinace jsou upřímné a velice realistické, díky čemuž v tomhle ohledu kniha příliš nestrádá, třebaže v otázce dalších postav už to tak dobré není.
Samotný styl psaní se nedá považovat za vyloženě nečtivý, ale kvůli poněkud protahované dějové linii může celá kniha chvílemi působit nudně. Autorčin styl je hluboký, ale velice uspořádaný, díky čemuž je čtení poměrně lehké, což je zvláště ideální v případě pokud někdo není zvyklý na starší (a klasická) díla.

Frankenstein je klasické dílo, které sice vyloženě neohromí, ale rozhodně neurazí. Nepostrádá hloubku a nejen na svoji dobu oplývá dobrým námětem, který jen tak neomrzí. Přestože je děj místy až zbytečně protahovaný, a kniha tak může trochu nudit, ale určitě stojí za přečtení. (Recenze psána pro webmagazín Rozhledna)